14 November 2014

Trip Jeju-Seoul Day 4: Hello Seoul! Gyeongbukgung Palace

Before check out, umi prepare nasi goreng utk kami mkn di airport. Rasanya keluar dari Jeju Feel House around 5.30am, dan kami drop umi dan kekanak di airport sebelum pergi semula ke KT Kumho Office utk proses pemulangan kereta bersama2 dgn Aini, Alya dan Bull. Agak dramatik kali ni sebab masing2 cuak bila officer kereta tu buat car inspection. Al maklum lah keta kami dan Aini dah penah accident, mmg berdoa bebyk mamat keta sewa tu tak perasan calar dan side mirror yg dah bergoyang ala2 nak jatuh tu. After few minutes, proses pemulangan kereta kami berjln lancar. Officer tu check device dia, then angguk2...then ckp ok pass. So aku ngn hubby menarik nafas lega. Bila sampai turn Bull pun ok, takde masalah. Sampai turn kereta Aini...jeng jeng jeng...ada saman ok!! Adoi rupanya driver bas yg Alya langgar tu buat report polis. So officer tu call polis suruh dtg kat ofis Kumho. Dah satu hal kami kena tunggu polis sampai. Bila polis sampai, Alya terpaksa rekod statement dia secara bertulis. Memula dia soh tulis dlm bhs Korea...adeh pekehal nk tulis dlm Korea mane la kitorang reti kannn...last skali pas negotiate ALya tulis dlm English. Mamat polis tu bley plak memain nk sumbat Alya dlm jail...mcm nk nangis dah budak tuh hehe. Last skali pas setel tulis, polis tu release Alya...alhamdulillah kami amik full insurance..if not rasanya mmg Alya dah kena byr saman and damage yg berlaku kat kereta sewa tuh..syukur syukur!

Then kami terus pegi ke airport dgn menaiki shuttle bus free yg Kumho provide. Agak rushing jugak sbb flight ke Gimpo Airport pukul 8.10am...mujur sampai tak lewat sgt...ahli rombongan lain yg tgh tunggu di airport mmg dah pelik kenapa kami stuck lama sgt dekat ofis keta sewa :p Syukur Allah permudahkan...kalo Alya kena tahan kat Jeju tadi, tak tahula ape plan Aini hoho

Flight ke Gimpo mkn masa dlm sejam je. Pukul 9.15am kami dah sampai di Gimpo Airport. Memandangkan pukul 12noon baru owner kasi check in, kami lepak2 dulu kat airport, breakfast, etc before naik subway utk terus ke apartment. Dalam tgh lepak2 tuh, tiba2 hubby wat gempak...ckp sampul duit dia hilang!! Aduhai mmg panik giler la kitorang kan..dahla duit mmg aku dah pass half kat dia! Dia ckp maybe jatuh dlm flight masa seluk poket utk kuarkan hp. So ape lagi, terusla kami berdua pegi departure hall dan approach kaunter Eastarjet tuh buat report. Minah kat kaunter tu suruh kami tunggu setengah jam. Masa menunggu tu tuhan je tahu perasaan kami. Dlm sampul tu ada duit won, usd, credit card, ic, lesen, etc. Isk mmg kalo hilang konfem nangis tak berlagu dan spoil mood betul. Tunggu punya tunggu akhirnya minah kaunter tu ckp somebody found ur items. Kami masa tu ya Allah punyerlah lega bila dengar....then sabar la menunggu sampai staff Eastarjet tu dtg dan pulangkan brg kami. Syukur mmg semua ada, sikit pon tak luak. Baiknya hati org Korea...sgt jujur ok!! Sayang Koreans!!!

Bila hati dah tenang, kami semua pun bergeraklah amik subway Line 5 direct to Gwanghwamun Subway Station. Sangat senang tak payah transit. Apartment kami terletak di Jongno-gu, Seoul. Bila sampai, kami takleh check in lagi sebab penyewa sebelumnya lambat check out, so owner kami (Skye) masih dlm proses mengemas apartment kami. Semah berjaya check in, cuma aku dan Aini jela masih pending sebab both of us sewa dgn Skye. Kami letak je dulu luggage dekat Skye, dan terus jln kaki pegi ke Gyeongbukgung Palace. Rasanya jln dlm 10min kot dah sampai kat palace tuh. Oh by the way Skye ada kasi 1 hp and egg wifi yg portable, means boleh di bawa ke mana2 utk wifi connectivity, mmg sgt canggih and best! So senang la kami bole communicate sesama ahli jemaah yg lain :)

Kami sampai di palace just in time utk upacara 'guard changing ceremony' yg berlangsung dari jam 10am-3pm (every 1 hour interval). Dekat Seoul ada byk giler palace (5 kot kesemuanya), tapi kami cuma pilih utk masuk ke 1 palace je. Gyeongbukgung ni adalah the 'grandest' and most beautiful palace amongst all, sebab tu pilih masuk sini hehe. Lepas tu entrance tix palace ni boleh cover National Palace Museum and National Folk Museum yg terletak berdekatan dgn palace ni jugak...kiranya bayar 1 tix cover 3 tpt sekaligus :)

Info about Gyeongbukgung Palace:
Tuesday closed. Open 9am-630pm
Adults (ages 19-64): 3,000 won / Group (over 10): 2,400 won
Children (ages 7-18): 1,500 won / Group (over 10): 1,200 won

Depan ofis KT Kumho

Akhirnya bersatu dgn ahli rombongan yg lain selepas peristiwa cuak di ofis Kumho tadi hikss

guard changing ceremony...rasanya pukul 1pm kot time ni panas giler!

entrance Gyeongbukgung Palace

dlm istana

sekitar kawasan istana

Kids hepi sgt dpt kutip and tiup bunga dandelion!!!

ada Children Museum rupanya dlm kawasan istana nih...adoi mmg besar dan luas sgt!

dlm National Palace Museum kot

Penat Pruzz sengih, mamat tu tetap kontrol macho and masam haha

1 comment:

Data Cabling Hawthorne said...

Lovely blogg you have here