02 August 2013

Tafsir Al Quran

...ibarat google dalam kehidupan seharian kita...antara sedar dan tidak.

Semalam masa flip through kitab tafsir kepunyaan Idlan, saya terjumpa part ayat yg menerangkan pasal Tayamum. Ohh rupanya ada Allah terangkan dlm kitab...cuma saya tak pernah tahu dan ambil tahu. Terkesan di hati..sebab baru je buat revision subjek2 kafa dgn Idlan sbb dia ada ujian minggu nih...termasuklah subjek Tayamum.

Baca dan baca lagi...terjumpa kisah pasal harta dan anak yatim...yg mana Allah berpesan supaya kita tidak menganiaya anak yatim..sentiasa berbuat baik dgn mereka...menghormati mereka. Oh terkesan lagi di hati...sebab baru2 ini Idlan ada cerita tentang perihal seorang rakan kelasnya....yg duduk di rumah Pengasih walaupun masih ada ibu dan bapa (sudah bercerai). Rakannya cuma pulang ke rumah si ayah time cuti sekolah. Bawa duit belanja cuma RM1 setiap hari. Dan katanya si ayah membawa kereta BMW...idlan sendiri pernah nampak...masya Allah sedihnya bila memikirkan. Walaupun cerita budak2 mungkin hanya 40-50% tahap accuracy dan kebenarannya (setelah ditolak timbang dan ditapis hehe), saya tetap masih terkenang pasal cerita rakan dia ni setiap hari. Kesian budak tu...moga ini adalah yg terbaik buatnya..dan moga dia berjaya dunia akhirat.

Hampir 33 tahun Allah pinjamkan usia, tidak pernah sekali pun saya khatam tafsir. Betapa diri ni sgt alpa dan tergolong dlm orang yg rugi. Moga hati ini tidak malas2 lagi selepas ini...subhanallah Maha Suci Allah alhamdulillah segala puji buat Allah...terima kasih Ya Allah Ya Rab....yang menyedarkan hati yg mudah lupa ini....di bibir kita sentiasa ckp Islam itu indah..tapi antara sedar atau tidak kita tidak peduli dan malas utk menyelami keindahan Islam itu sendiri.....hurmmmm

4 comments:

asz said...

Jom join kelas Ustaz Muein..tafsir dan taddabur Quran setiap hari Selasa..:D

y@tipruzz said...

aida ade ckp...tp takut takleh commit. sy igt nk bc sendri dulu...

Smiley said...

rasanya bukanlah nak khatam tu saja penting semata-mata..nk memahami dan mengamalkan tu sgt penting..so mmg elok apa yg ko dah baca ko tulis ringkasan di blog..semoga kita semua mendapat manfaat..ok aku rase nak wat gitu juga ( niat psg dulu)

y@tipruzz said...

pasang niat pon dh dpt pahala insya allah..apetah lg kalo amalkan :) jom usaha!!