31 July 2013

Hargailah mereka....

sementara hayat masih ada. Seorang rakan sempat berpesan dlm whatsapp kami...hargailah ibu bapa anda...selagi mereka masih ada. juga adik-beradik...dan saudara mara kita. Bila dah tiada, pasti akan terkenang. Pasti akan terbit rasa sesal...kenapalah dulu jarang call mak bapak. kenapalah dulu aku tak belikan baju tu utk mak. kenapalah dulu aku degil taknak dgr cakap ayah...etc.

Namun jika mereka sudah pergi...rajin2lah titipkan doa buat mereka. agar mereka mendpt sedikit pelepasan semasa dlm proses perhitungan dari Dia. Bila kita meninggal, antara 3 perkara yg dpt membantu kita...solat, doa dr anak yg soleh..dan segala amal jariah kita.

Selalu ku pesan kpd si sulung...kalau sekolah atau cikgu minta derma...jgn lupa kasi. 10 sen pon takpe..janji ikhlas. Jangan sombong dgn anak yatim...kawan dgn mereka...bantulah mereka. Lagi byk yg kita hulur...lagi banyak yg Allah akan balas dan janjikan utk kita di masa depan. Nabi Muhammad sendiri sudah menjadi anak yatim ketika 2 bln di dlm kandungan Aminah...kemudian jadi yatim piatu tatkala berumur 6 tahun. Pd umur 8 tahun, datuknya pula pergi meninggalkan baginda. Namun Nabi masih boleh menjadi org yg berjaya. Jadi ikutlah akhlak Nabi...yg sentiasa sayang dan kasih pd kanak2...juga menghormati org tua dan para sahabat.

moral of the story utk hari ini...takpe shopping sket2....asalkan dpt membahagiakan org lain. peace!! :)

6 comments:

aida said...

ni mcm nak justify beli kerongsang semalam jer.. hehee

y@tipruzz said...

oh tak...teringat memcm cerita...especially kwn idlan yg duk umah pengasih tu huhu

noor said...

Salam, mungkin ada yang tertinggal dari hadith tentang terputusnya amalan anak adam setelah dia mati kecuali 3 perkara: sedakah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yg mendoakan kepadanya. I guess you are highlighting on the sedekah jariah as per your advice to Idlan to do sedekah... kan...

y@tipruzz said...

ha thenx noor...betul sedekah jariah...typo error...masa type th feeling syahdu kots :)

Smiley said...

btol tuh..setuju3

cuma tak faham nape ada ayat > takpe shopping sket2?

y@tipruzz said...

ohhh sbb aritu aku shopping utk mak n mil...so kira sedekah aci tak haha