17 February 2011

Bayi tidur bedung, perlu atau tidak?

Dah lama saya hendak menulis tentang perihal membedung bayi ni, sama ada ia perlu atau tidak. Jika dilihat dari aspek turun-temurun, ohh sudah pasti membedung bayi ni sangat WAJIB, bak kata orang tua-tua, senang sebab bayi anda boleh tidur dengan lena tanpa tangan dan kaki terangkat-angkat sebab terkejut. Di zaman moden ni, ada yang kata tak perlu bedung bayi sebab nanti bayi marah, memberontak, menangis sakan sebab macam kena ikat, etc.

Pengalaman saya sendiri, anak sulung cuma dibedung time dalam pantang. Dalam pantang pun umi selalu bukakan bedung dia, biar dia bebas bergerak. Alhamdulillah bila sudah diajar, lama-lama dia boleh tidur lena tanpa perlu dibedung.

Anak kedua, huiishhh tidur mesti wajib dibedung! Kalau tidak dia tak boleh tidur lena. Bedung sampai umur 7-8 bulan tak silap, sangat leceh ok. Nak keluar pergi shopping complex pun bila dia tidur dalam stroller kena bedung. Orang pun pandang semacam jer :p

Yang ketiga ni (umur 4 bulan), hahh memang wajib bedung jugak. Malam bila tangan terlepas dari bedung mesti dia terjaga dan menangis. Tapi saya nekad utk cuba ajar dia tidur tanpa bedung, jadi sudah beberapa malam saya test buka bedung dia. Mula2 memang perit, sikit2 jaga dan nangis, terpaksalah mama dia ni bangun dgn mata terkebil-kebil dan ikat bedung dia kembali. Tapi dua tiga hari ni Nampak macam dah ada significant improvement, dah boleh tidur ‘agak’ lena tanpa dibedung. Tapi mula-mula tu tangan mama kena kepit tangan dia, halang tangan dia dari bergerak dan garu kepala :p

Saya rasa jeles benar dgn bayi yg mudah tidur sendiri, dan hendak tidur tanpa mahu dibedung. Senang tau nak bawa jalan ke mana-mana. Macam kes saya, bila dukung dia tidur lena..lepas tu bila diletak dlm stroller tanpa dibedung, terus si kecil ni terjaga dan nangis…dusss leceh sungguh :p

Anak anda pula macam mana? bedung lama tak? Atau cuma dalam pantang sajer…..

Nota kaki:
Teringat cerita jiran depan rumah, anak dia dahla tembam giler, sampai 8 bulan masih berbedung..jadi bila keluar ke shopping complex terpaksa bedung dengan kain pelikat si ayah :p



Ammar @ 2 months. Kena ikat dek mama. Kain bedung tu beli sendiri dekat Kamdar dan hantar kedai untuk jahit tepi (jimatttt!). 1 meter baru RM4.50-5.00 tak silap.

different angle...gambar ni ambil time kami outing pergi main bowling dekat Alamanda before mama officially masuk kerja lepas pantang :)

boolatt kan mata saya?

20 comments:

atulhani said...

pd pendapat sy (org yg belum ada anak ni) cam better bedung kot.. mmg obviously baby tidur lena bila bedung.. leceh ke kak? saya suke bedungkan baby.. n rasa dorang sangat comel kalau dibedung, nak pegang/angkat pun senang kalo bedung... tak la lembik sangat... hehehe

Yatie said...

anak saya cuma seminggu jer berbedung....pastu dah tak mau... ok jer.....

mata ammar mmg bulat n besar :)

yatiscloset said...

atul - leceh bila besar still kena bedung. especially part kuar jln2 tuh. anak2 akak special sket, kadang bedung tdo lama, kadang x lena pon, ikut mood depa :p Bila besar tgn dh makin kuat utk melepaskan diri, so bila terlepas bedung terus terjaga n cry cry...lecehhh tauu!

yatie - haa tu yg best, tak bedung tp tdo still lama dan lena...senang gitu :)

Farra Da Smiley said...

Yer sume bedung anak den

Ummu Auni said...

aku bedung time pantang je..tak adalah colourful macam korang

yatiscloset said...

terpaksa beli kain sendiri sbb lampin baby pendek kan :p

Ummu Khaulah said...

bedung anak dalam 1 minggu je masa dalam pantang. Lepas tu tak dah.. erm..ada orang kata kena bedung anak nanti susah dia nak berjalan bila tiba masa sebab kaki tak rapat..err..betul ke?

Unknown said...

anak sy umur 3bln..smpai skrg kalau tdo jer mesti nk dibedong..kalau x,mmg xlena tdo..tgn confirm gerak2 then tkejut..lpztu apa lagi...nangislh..tension jugak kdg2...

Unknown said...

anak petama sy bedung sampai 6 bulan je.sbb dh besar so rasa x perlu kot.yg kedua ni baru sebulan still sy bedungkn.sbb baby selesa bila tido dlm keadaan berbedung.n kita pun senang nk angkat baby bila dia menangis nk menyusu.mmg comel bila baby dibedong...

Unknown said...

anak petama sy bedung sampai 6 bulan je.sbb dh besar so rasa x perlu kot.yg kedua ni baru sebulan still sy bedungkn.sbb baby selesa bila tido dlm keadaan berbedung.n kita pun senang nk angkat baby bila dia menangis nk menyusu.mmg comel bila baby dibedong...

halim said...

Aku search pasal bedung, terjumpa la plak blog 6 tahun lepas

tyra tyranah said...

Sya ank 5 bulan still bedung klu x...hbis dia garu muka itu yg buat dia terjaga dri tidur...

zettyasyilahazmi said...

Anak sya mula2 tidur malam oke je.. Sya bedung smpai habis pntang.. Start tu, smpai 3 month.. Masuk 3 month, mensngis je mlm.. Skli kne bedung, tros lena..

Unknown said...

Anak saya pulak yg first memang dr lahir xmau bedung.. Yg no 2 ni plk time tido siang nk berbedung, time tido mlm xmau bedung.. Tp kalau g bwk dkt shoping mall x brbedung pn dia tdo jek..

Unknown said...

Siapa yg baca pada 2018. Kita geng.

Ain said...

Mcm mna nak ajar anak tidur tanpa bedung.. anak sy dh 4bulan.. tidur tanpa bedung mesri tgn bergerak2

Unknown said...

Salaam Ain.Dari awal terus Jgn bedung.Biar sending Tidor tanpa bedung

Mariam said...

Anak saya beberapa mnggu ja berbedung lpas tu dia x nak.. Tpi alhamdulillah dia tido lena.. Smpai skrg dhbnl masuk 2 bulan ok ja...tido mlm pun lena.. Saya bdung kalu hujan ja..sbb sejuk.. Tpi saya agak stress bila adacyg dtg melwat dok ckap kena bedung ni t kakinya pengkang... Kena bedung ni tido x lena.. Kena bedung ni bg disiplin dari kecil...whatt?? Betul ke ni?? Bila saya persoalkan.. Deme cakp ni la budak skrg.. Hmmm.. Bila saya bedung kan depan deme.. Tiba2 anak saya dh trganggu tidonya.. Dgn slumber katanya.. Tulah x diajar dari lahir. Oh pulak... Aishhh.. Dilemma mak anak pertama ni..

Mariam said...

Anak saya beberapa mnggu ja berbedung lpas tu dia x nak.. Tpi alhamdulillah dia tido lena.. Smpai skrg dhbnl masuk 2 bulan ok ja...tido mlm pun lena.. Saya bdung kalu hujan ja..sbb sejuk.. Tpi saya agak stress bila adacyg dtg melwat dok ckap kena bedung ni t kakinya pengkang... Kena bedung ni tido x lena.. Kena bedung ni bg disiplin dari kecil...whatt?? Betul ke ni?? Bila saya persoalkan.. Deme cakp ni la budak skrg.. Hmmm.. Bila saya bedung kan depan deme.. Tiba2 anak saya dh trganggu tidonya.. Dgn slumber katanya.. Tulah x diajar dari lahir. Oh pulak... Aishhh.. Dilemma mak anak pertama ni..

Anonymous said...

Anak pertama bedung sebulan je.. Elok je.. Senang tido. Cakar muka tu normal la.. Make sure kuku pendek. Anak ke 2 tido mesti bedung. Kalau x, tido skjp2 bgn. Mudah sgt terkejut. Tp dia baru 2 bln. Harap xlama la bedungnya. Sbb x elok bedung lama2.