05 February 2015

Kisah kelahiran baby Irfan (part 2)

Ok kite sambung yer!

26 Jan (Isnin)
Hari yg dinantikan sudah tiba! Memandangkan tiada apa yg berlaku mlm tadi dan sakit contraction yg natural langsung takde, aku akan di induce pagi ni spt yg dijadualkan oleh doc. Pagi tu bgn awal (sbb mmg tak lena tido), solat, mandi n breakfast (2 keping roti+air milo je yg hospital serve huhu..then minum air zamzam dan makan kurma). Berdebar mmg toksah ckpla. Pruz sampai quite awal pg tuh...dan kami pon ternanti2 lah nurse or doc sampai. Akhirnya dlm kol 9am baru nurse muncul ckp jom kita turun labor room skarang. Eh before that aku disuruh tukar uniform siap2 hehe. Labor room dekat tingkat 1, sama dgn ward/nursery room. Ada 5 labour room in total kat sini...aku masuk ke Room 5. Bila dah masuk situ, aku terdengarla patient lain tgh sakit nk bersalin...ada 1 bilik ni mmg gamat and havoc bunyi dia..budak tu susah nak bersalin kot punyerla bising bunyi nurse/midwife tgh kasik moral support n cheer budak tuh..isk lagi gerun rasa hati ni bila dgr bunyi org lain sakit huhu

Aku dimasukkan drip around 9.15am..satu botol ubat nk kasik contraction, 1 lagi plain water...fungsi dia nk kasik mommy stay well hydrated time sakit tuh..sbb guna byk tenaga kan nnt :p Midwife tanyela ni anak no brape...pastu dia ckp ohhh no 4 dah ke...cepat nih bersalin insya Allah. Aku ckpla average aku sakit 6 jam..dia senyum jer. Ada 3-4 org nurse dan midwife yg sentiasa keluar masuk labor room tu utk check bacaan CTG aku. Doc sempat jenguk kejap...then terus gi labor room lain sbb pg tu ade 3 patient lain tgh sakit nk bersalin...aku patient ke-4.

Rasanya contraction mild dtg dlm 9.45am gitu kot...time ni ok lagi still boleh borak dgn Pruzz. Sempat jugak baca Surah Maryam sekali...before contraction yg lebih aktif dtg. Nurse ajar guna gas ethonox kalo sakit...few times dia pesan suruh guna kalo tak tahan sakit.Mulut ni mmg tak berenti baca Ya Fattah dgn doa Nabi Yunus dlm perut ikan nun (ni hasil google few days before bersalin hehe). Selawat pon baca gak silih berganti. Bila sakit yg amat tu dtg, pruz cubala letak gas ethonox tu kat mulut aku..aku try sedut sket tapi mcm tak berkesan je..nk try sedut in deep breath rasa mcm terganggu n lemas plak + tgh sakit yg amat ....so after 2-3x guna gas tu aku tepis je...tayahla guna mmg rimas! So back to cara yg aku pernah praktis utk abg2 Irfan...masa sakit tarik nafas n hembus...bernafas dgn laju. Masa sakit tu mata aku keep on tgk jam di dinding..mmg boleh tahu timing contraction yg bakal dtg sbb dia sgt regular..every 1 min kots. Midwife few times pesan kalo ada rasa nak bera* cepat2 inform yer.

Dalam kol 12pm aku rasa mcm ada urge kat bawah tuh...tapi mcm berbelah bagi nk inform nurse ke tidak..sbb aku bajet bersalin kol 2-3pm kalo ikut average sakit 6 jam tuh. Last skali bila rasa mmg mcm ada benda kat bwh tu aku suruh pruz inform midwife. Midwife check bwh, dia ckp ok dah fully dilated. Cepat inform doktor! I was like wahhhh tak sangka cepatnya...syukur alhamdulillah! Midwife pon angkat katil aku bagi position duduk, dia suruh angkat both kaki dan tangan pegang ke pergelangan buku lali or peha. Aku pegang pergelangan kaki kot..sbb still reachable. Then dia suruh try push bila dah rasa..aku try la...then dia ckp very good ok now u rest..kita tunggu doc. Ohh dia nk test tgk aku pandai push ke tidak rupanya hoho!

Tak sampai few minutes doc shida sampai. Then dgn guidance doc, charge nurse dan midwife akhirnya lepas 3-4 push Irfan pon lahir ke dunia. Mmg kali ni proses teranku agak teratur, mujurla tergerak hati nk google kat internet 'cara2 bersalin'. Before this mmg taknah amik port langsung pasal teknik bersalin nih. Masa meneran muka tunduk ke bawah arah dagu/perut. Tarik nafas panjang thru mulut dan teran dgn satu nafas sahaja..then baru hembus nafas. Jgn curi nafas masa meneran tu sbb baby boleh masuk ke dlm balik tau. Rehat kejap bila penat..jgn sibuk nk push continuous sampai tercungap2 dan hilang tenaga. Masa teran doc dan midwife mmg sgt supportive..depa duk ckp ok very good very good you're doing good..masa derang ckp ok mama one last push yer....wahh time ni mmg rasa sgt bersemangat hehe

Irfan selamat lahir jam 12.22 tengah hari waktu tempatan :p

Lepas tu derang letak Irfan kejap atas dada aku..then tanya si abah nak tak potong tali pusat baby? So pruzz pon potong la tali pusat tuh..doc siap pesan selawat dulu ye abah. Aku sempat tanya placenta dah keluar ke doc? Doc ckp dont worry kita tekan2 je perut u nnt dia keluar...(oh takyah push ke hehe lupa dah). Lepas doc tekan2 perut kasik darah and placenta kuar, prosedur jahit pon bermula. Doc bius (local anasth) kat tpt nak jahit tuh..syukur doc kata dlm 1-2 jahitan je..tak byk. Kejap je setel, terasa jugakla benang di tarik2 even tho dah bius (tapi taleh lawan sakit contraction lah!).

Pastu aku cuba lelapkan mata n rehat. Nurse serve lunch dlm labor room tu (sbb dah waktu lunch kan..orang lain mkn milo dan biskut/roti tak silap pas bersalin) dan aku dgn jayanya mkn dgn penuh selera. 3-4 jam lepas tu baru aku diusung ke wad. Before that sempatla aku dengar budak lain yg tgh sakit nk bersalin yg mcm nk give up dah...kesian dia..maybe anak sulung kot takde pengalaman. Last skali nurse kata depa terpaksa vakum baby tuh sbb mama tu tak larat dah...huhu.

Ptg tu Umi datang dgn Pa bersama dgn kekanak....derang bila masuk je bilik wad tu terus tanya mana baby mana baby? sorang pon tak tanya khabar mama sabor jela :p Time umi dtg tu aku tetiba rasa mcm dizzy...padahal dlm labor room tadi rasa mcm segar bugar (nasi lunch pon almost habis!). Rasanya time maghrib tu kepala rasa dah back to normal...tak pening dah.

Alhamdulillah proses kelahiran Irfan kali ni agak mudah. 3 jam je sakit berbanding Firas dan Ammar dulu 6 jam.  Orang kata kalau induced takut jln lambat buka sbb serviks tk ready...anyway benda ni varies amongst individuals...ada yg cepat, ada yg lama proses bukaan nak capai 10cm tuh. Rezeki memasing kan...yg penting selalulah berdoa agar Allah permudahkan proses bersalin kita. Jgn lupa kerap baca Surah Maryam, time sakit contraction tu cuba selawat, baca Ya Fattah dan doa Nabi Yunus. Teknik pernafasan kena jaga, cuba tenangkan diri dan minda... dan jgn mengerang or menjerit sbb nnt hormon yg keluar tu (tak igt hormon apa) akan buat kita rasa lebih sakit...apa pon kita cuma usaha dan yg selebihnya kita serahkan padaNya.

Jom layan gambar budak kecik nih...nama dah official... Muhammad Irfan Faris bin Mohd Fairuz...moga membesar jadi anak yg soleh ye nak! Amin Ya Rabb....

Irfan = kebijaksanaan
Faris = yg alim, penunggang kuda

fresh from the oven nih..lepas dah dibersihkan.

anak mama yg paling small dan ringan...2.72kg je awak nih :p Exactly sama mcm dlm result scan antenatal check up mama!


Hari ke-3...dah rasmi sofa merah mama! Awak asyik tido je hari ke-2 hingga 4...so mama test tak bedung tgk bgn tak...rupanya lena gak! Tapi skang ni...awak punyerla payah nak tido...mama mmg kena byk2 bersabar!

2 comments:

Farra Da Smiley said...

alhamdulillah tahniah yati..selamat berehat..

doa nabis yunus kita amalkan sepanjang mengandung yati..dan doa bismillah 6..ingatkan ko tahu so aku tak share pon

teknik letak dagu ke bawah pon aku tahu

y@tipruzz said...

hihi x tahu. ..mujur gugel :)