08 September 2009

geram

Ahad lepas sekali lagi saya diwardedkan ke KPJ, akibat muntah non-stop sejak jumaat malam. Seperti biasa, bila dah warded, saya dilarang mkn, cuma boleh mengambil clear fluids saja. IV drip dipasang utk mengelakkan saya dr terus dehydrated, dan alhamdulillah kelmarin saya dah discharged walaupun badan masih lemah. Oh saya agak terkejut bila timbang, saya kehilangan hampir 10kg sejak sakit 3 minggu yg lepas....yer kengkawan berat saya skarang sama macam berat time zaman anak dara dulu...sangatla kerempeng huhuhu

Dlm pada gembira kerana dah boleh discharged, saya diduga sekali lagi ptg kelmarin. Sebelum pulang saya meminta 2 botol EBM yg saya tumpang di fridge nursery (kali ni saya warded di tingkat 3, iaitu maternity ward). Hampir 15 minit menunggu, tetiba nurse dtg dgn membawa botol yg kosong dan baru dibasuh. Dia ckp susu saya terpaksa dibuang kerana dah expired. Darah saya dah berderau. Saya tanye, mane tahu susu saya dah expired? dia kata, sbb macam berkeladak, dan terpisah pada dua. Saya ckp mmgla susu kalau simpan dia terbahagi 2 macam tu, lapisan lemak terapung di atas. Terus saya ckp nak jumpe perempuan yg buang susu saya tuh. 20 minit kami tunggu di luar nursery, pompuan tu still tak kuar, bz katanya. Jam dah pukul 6:45pm, husband belum beli makanan utk berbuka, kami pon ke kaunter dan isi complaint form. Sambil isi tu suara saya membebel sket, agak shaking kerana menahan marah dan hampir menangis. Just imagine, saya bangun pukul 5:30am utk pam susu tu, dlm sakit dan badan yg lemah saya kuatkan semangat utk pam, alhamdulillah dpt plak dekat 11oz, padahal dlm keadaan sakit macam tu slalunye saya dpt kurang drpd tu. Alih2 senang jer pompuan b*d*h tu membuang susu saya tanpa minta kebenaran saya dulu. Kot ye pon basi ke ape ke tunjukla pada saya dulu, biar saya yg decide ape nak dibuat pada susu tuh. Mmg mangkuk ayun sungguh pompuan tuh. Habis isi complaint form, pompuan tu still tak muncul2 juga, saya kira dia takut nak berdepan dgn saya.

Ya Allah saya rasa saya dah cukup bersabar kelmarin, sekurang2nya saya tak mengamuk atau meroyan depan kaunter tu walaupun dlm hati saya marah tak terkira tuhan jer yg tahu. Mujurla saya tgh lemah, kalau saya sihat mahu rasanye saya serbu masuk ke bilik nursery tu dan berdepan dgn minah yg tak tahu adab susila dan rasa hormat pd org lain. Suka hati dia merampas hak firas, dahla langsung tak mintak maaf. Malam tadi susah sgt saya nak tido, teringat2 peristiwa ni. Kata org sabar tu separuh dari iman, memaafkan org tu lebih baik dan afdal dari menyimpan dendam. Tapi saya kira, macam mana saya nak maafkan sedangkan dia langsung tak minta maaf dari saya, just forgive and forget camtu je...aduh saya bukannya siti khadijah atau maryam yg terlalu tinggi iman dan tahan kesabaran di dada.

Itulah kisah sedih saya hari ni. Dalam keadaan terdesak beginilah Dia menduga saya lagi. Stock ebm saya hanya tinggal utk 2-3 hari je lagi. Kami dah membeli susu formula dan start top up 2-3x sehari. Firas nampak macam kurang gemar dgn susu formula, ku kira mungkin dia tak biasa lagi kot. Apa pon, saya harap susu badan saya akan terus mengalir dan jika diizinkanNya dptla saya menyusukan firas sampailah dia berumur 2 tahun. Walaupun title esklusif tu dah takder, saya redha. Sekurang2nya zat susu ibu masih dpt dirasai walaupun tak sepenuhnya.....semoga saya terus kuat Ya Allah......

6 comments:

ShaFiAti said...

sabar yati..sabar itu separuh dr iman..tapi byk tu yg die dah buang..sedih sgt..tentu ade hikmahnya yati..ALLAH yg menentukan segalanya...

siannya yati..warded lagik..sure terkejut ni if jumpa yati lepas ni...so, hopefully everything ok yer..semoga cepat sihat..n smile always...:)

Ummu Auni said...

sabar yati. aku pun tengah belajar byk untuk bersabar bulan puasa ni. kalau nak marah, asyik rasa nak marah je

atulhani said...

kak yati semoga cepat sembuh.. kesian betul saya dengar kisah akak ni.. maaf tak sempat datang melawat masa akak warded..

Farra Da Smiley said...

kalau aku pon mmg marah sangat...eeeeeeeeeeeee..geram....erk tak sesuai plak..so sabar yer yati..siannye muuu

y@tipruzz said...

semlm tgk WHI topik pasal kemaafan. So di bulan ramadan ni, aku dah maafkan pompuan tuh...anggapla takde rezeki aku n firas :)

Zuedin said...

rezeki firas masih ada insyaallah...nak datang melawat akak di umah ---sungguh besar dugaanmu kali ni....takper apapun masih ada shoulder to cry on hubbymu dan kawan2 :)