20 November 2012

of my dear Amir Firas....tahniah Sayang!

We got to know yesterday yg firas patut naik stage ahad lepas time majlis konvo. Dpt anugerah hafazan doa terbaik 4 tahun. But we missed out his convo ceremony sbb penat blk dr berjln..so decide x gi konvo dia tuh…rasa nyesal sgt huhu. Semlm sampai je rumah dia jerit ..mama!! Firas dpt pihala (piala)…sebak rasa :(


 Inilah akibatnya when we took certain things for granted. We missed out one of the most supposed-to-be joyous moment in his life.

Now i would like to share a great article forwarded by Aini just now. Thanx a bunch Aini for sharing...rasa sgt sebak bila baca....



TUJUH BUAH FIKIRAN
1.     Pendidikan pra sekolah adalah untuk memperkenalkan proses pembelajaran, dan ia perlu menjadi sesuatu yang menyeronokkan.
2.     Keseronokan diukur pada apa yang kanak-kanak mahu, bukan apa yang ibu bapa tahu, mahu dan mampu.
3.     Sekolah perlu mendidik ibu bapa untuk berkongsi pendapat yang sama tentang pendidikan agar expectation ibu bapa sama dengan objektif yang diusahakan oleh sekolah
4.     Kanak-kanak akan sangat aktif belajar dalam suasana pembelajaran yang gembira. Gembirakan mereka, mereka akan cemerlang.
5.     Kegembiraan kanak-kanak datang daripada kegembiraan ibu bapa dan guru-guru. Kegembiraan ibu bapa dan guru datang daripada hati yang dilimpahi rahmat Allah. Semakin kita kasar dan berkeras, ertinya kita semakin jauh daripada rahmat Allah.
6.     VIP di dalam Graduation Day adalah kanak-kanak yang diraikan. Mereka tidak perlu memenuhi kehendak ibu bapa melalui persembahan dan pencapaian mereka. Yang diraikan adalah anak-anak. Mereka sebenarnya kagum dengan ‘cool’nya ibu bapa hadir tanpa stress.
7.     Rakamkan kenangan indah Graduation Day di dalam memori melalui perbualan, puji-pujian dan mengingatkan anak-anak tentang hari tersebut. Jangan buang kenangan itu ke dalam sebuah kotak empat segi bernama FOTO.

Have a blast day peeps!

9 comments:

Zuraimah Ismail said...

Congrat Firas..pandainya!!!

Farra Da Smiley said...

bijak2 :)

Ummu Auni said...

congrats firas. mama janganlah sedih sangat. make an effort next time untuk datang ya :). itulah yang akan dikenang sehingga ke tua :)

y@tipruzz said...

thanx auntie2 semua :)

UMMIE COLLECTION said...

tahniah dri nek umi juga just like abg idlan clever boys.

empress_azalea said...

Alhamdulillah, untung akak dapat anak yang soleh. Tahniah! Tumpang happy walaupun tak kenal ;p

catatan i am nieta said...

Tahniah dear :)

y@tipruzz said...

thanks azalea for reading my blog. salam kenal :)

tq auntie nieta!

LiTtLe^m3 said...

tahniah kak yati n abg pruzz. hah.. saya cakap kat husband saya.. saya rasa teori saya hampir tepat.. parents yg bijak akan melahirkan anak2 yang bijak.. of course berserta dgn usaha dan doa. :D