16 December 2005

on job training

Kelmarin & hari ni masa aku dihabiskan di Data MSC cyber utk on job training..aku partner bersama Ina. Dan kitorang diajar oleh En Erly..hehe mujur kenal Erly, kalo idak sure malu2 time nak blajar nih. Hari pertama dihabiskan dgn briefing pasal leased line, network, bla bla bla oleh Erly. Ptg erly bwk naik ke exchange ngan MDF, so buat kali kedua (selepas PUJ) aku dpt tgk caner rupa equipment2 dlm exchange yg sejuk bangat tuh! Skang aku dah kenal apekah node, ddf, channel, port, fiber system, , jumper, fiber cable, copper cable, coax cable, ntu, test gear, etc etc....haha rasa bangga & excited plak sbb dah kenal...so Mr/Ms Customers, pasnih jgn memain ngan yati 1090, yati 1090 dah pandai sket :p

Pagi tadi kami menunggu di ofis data msc, tunggu doket keluar..tp malangnya pagi ni takde doket plak..ish melepas nak ikut repair team pegi buat doket. So erly yg baik hati (dia sebenarnye cuti minggu ni) bwkla kitorang naik kembara TM pi round cyber and seri kembangan. So tadi aku and ina dah kenal mane satu kabinet (ade copper ade fiber), kalo fiber tuh org panggil RT/FTTS..pastuh dari kabinet kami trace D-side overhead/underground cable, pastuh straight trace DP (dari DP wire disambung terus ke umah kite). Ha aku dah kenal manhole, manhole tu yg kat tepi2 jln tu cam lubang ninja turtle. Tapi takleh bukak masuk ke dlm, berat & susah nak bukak yer. Dlm manhole bley muat max 20 org...nak turun kena pakai tangga & torchlight.

Kejap lagi insya allah kalau ade doket bleyla kitorang ikut repair team pi buat doket..bley masuk SDF customer tgk2 ape ade dlm tuh...dan kalau takde doket, erly dah paksa anak2 buah dia utk bwk kitorang pegi bukak kabinet dan tgk bende2 dlm kabinet tuh...tak sabarnyer!

No comments: