13 May 2010

Pelaburan emas

Sebelum anda membuat sesuatu tindakan berkaitan pelaburan emas ini, ada baiknya anda baca dan membuat research dulu tentang hukum pelaburan emas di sisi Islam, apa yg dibolehkan, apa yg dilarang, bagaimana bentuk pelaburan yg dibolehkan, syarat2 dan sebagainya. Saya pastekan sedikit petikan dari UZAR buat tatapan semua, nak baca isi penuh pendpt beliau bolehlah pegi ke laman web tersebut ok.

HARAM DAN BATAL - jika emas belum atau tidak diterima serta merta ketika membuat akaun pelaburan emas itu.
HARAM DAN BATAL - jika emas itu belum ada didalam pemilikan pihak bank dan hanya akan dibeli daripada pihak ketiga dlm majlis transaksi yg berasingan.

HALAL DAN SAH jika:
1. Bank memiliki emas yg dijual semasa menjual.
2. Bank memberikan bukti dan hak tasarruf kpd pelanggan sama ada dlm bentuk fizikal emas atau dlm bentuk sijil hak ke atas sejumlah emas yg telah dibeli, yg mana sijil itu melayakkan pelanggan itu menuntut emasnya secara fizikal pada bila2 masa yg dikehendakinya.

http://www.zaharuddin.net/content/view/764/100/

Dan k.Tini, komen anda ada kebenarannya. Saya pun pernah terdengar yg emas yg dibeli tidak boleh diniagakan utk keuntungan short-term. Emas boleh dibeli untuk tujuan simpanan di masa hadapan, utk kegunaan long term seperti untuk pergi ke haji, fund utk anak kawin (:p), for savings and retirement fund, etc...yg penting tidak boleh beli hari ini, esok lusa dah nak jual. Saya akan cuba cari artikel yg dapat mengsahkan kenyataan di atas...bear with me yer :)



Pesan saya kepada adik saya yg nampaknya sgt teruja tentang pelaburan emas ini, baca dan kaji dulu sehabis mungkin. Bila dah confident baru melabur. Jgn ikut kata2 orang (i.e. kakaknya) sajer..sbb kalau kakak dia rugi, haaa awak pun rugi!

Knowledge is the key :)

5 comments:

ct_nurmarlissaa said...

good info.....anyway..ader award utk u di blog i...harap2 u sudilah terima...:-)

y@tipruzz said...

tq nnt sy jenguk okie.

ShaFiAti said...

tu yatinyer ker? beli ngan saper kat public gold? yati simpan katner emas tu? kat bank? risau tak nak simpan kat rumah?

y@tipruzz said...

su - cek email eh...

Farra Da Smiley said...

yer knowledge is key.