01 September 2010

bread pudding




Kali ni nak kasik kelainan sket kita drizzle kan Hershey's chocolate syrup atas pudding tuh...hasil dia....wahhh yummylicious tapi manis la. Waa puasa ni asyik makan benda2 manis jer...mintak2 baby nanti bila kluar muka dia manis :p


Bread Pudding
7-8 keping roti - ada org rendam dlm air suam, saya tak rendam pun
1/3 cwn gula
1/2 tin susu cair - slalu saya lebihkan, kalau nak texture lg lembut
1/2 cwn air
2 biji telur
1tsp esen vanilla
6 tbp gula - utk buat gula hangus


the action:
1. Pukul telur & gula sampai kembang. Masukkan susu cair, air & vanilla. Last masukkan roti. Kacau rata and tenggelamkan roti tuh.
2. Buat gula hangus atas loyang- api make sure slow je. Lepas gula dah keras n sejuk, tuangkan adunan no 1 tadi.
3. Boleh bubuh raisin, almond, fruits or any toppings to your liking.
4. Cover mould with aluminium foil, steam for 25-30 min.

4 comments:

Farra Da Smiley said...

tak penah ada syrup hersey tu

woh aku salu bakar jek bread pudding..so ada kerak2 gitu yg aku suke eheheh

weh bby ko besar tak sbb suka mkn manis?

y@tipruzz said...

aku penah bakar sekali je, pruz lg suka kukus.

baby berat ok jer within range, takdela besar. Berat aku makin jatuh ade la :p

Farra Da Smiley said...

laa asal berat ko jatuh plak?

y@tipruzz said...

stress keje & penat sgt kot.
(walaupun mkn byk tak igt hehe)

satu lg mak aku cakap- penat wat kuih raya :p