19 June 2010

Nasi Minyak Tokmi


Seperti yg dijanjikan, hari ni kita cuba resepi Nasi Minyak Tokmi (diambil dari blog kak tie). Tapi i did a little bit of modification here and there. Instead of beras siam, saya guna je beras biasa sebab malas beli (of course rasanya tak sehebat beras siam/basmathi la kan). Sukatan air kena betul2 ye, nanti kalau nasi lembik tak sedap...tambah2 kalau guna beras biasa. Saya tak guna daun pandan semasa menumis. Instead saya bubuh daun sup & kismis bila nasi dah masak.
Then kat rumah takde stok bawang goreng, so tak letakla utk hiasan :p


Dimakan bersama dengan kurma daging...rasanya ni kali pertama dalam sejarah jugak saya buat masak kurma (jangan gelak!) Bukan apa, i'm not a favourite fan of kurma...tu yg malas buat :p Pergi kedai runcit pun cuma beli serbuk kurma adabi hok peket yg paling kecik tuh hehe.


Haaa ni memang my favourite. Ayam masak merah yatipruzz...kasi can la bubuh nama saya, sebab resepi sendiri kan hehehe. Guna cili kering yg sudah diblend+tomato puree untuk memberikan effect color & rasa yg lebih menarik. Ditabur dengan daun sup & hirisan bawang besar di saat2 akhir utk kesan aroma yg lebih harum.


Dan yang terakhir, homemade fresh orange yg lazat hasil air tangan en pruzz....tersangat refreshing!! Tak masam sangat, tak manis sangat...just nice :) Mula2 dia suggest blend dengan ais+susu...jadikla orange milkshake. Tapi saya kata tak payahla...takut berlemak sangat pulak nanti. Dahla nasi dan kurma tu pun dah cukup berlemak-lemak :p

Esok saya dah blank tak tahu nak masak apa yer?? idea atau keinginan tak muncul2 pulak lagi.

No comments: