16 February 2011

cara hard reset HTC Touch 3G

Seperti yang anda sedia maklum, dua hari lepas saya agak stress, gara-gara hp HTC Touch 3G saya yang tiba-tiba 'hang' dan tidak boleh on langsung (actually stuck dekat black screen 'smart mobility' dan terus tak boleh proceed).

Ye inilah smart handphone atau lebih dikenali sebagai PDA handphone, handphone dia senang 'hang', sebab mekanisme phone tu bekerja sama lebih kurang macam pc anda, byk program di dalamnya.

First time handphone saya jadi hang dan giler terus, sebelum ni kalau hang saya cuma buat 'soft reset', iaitu tekan 'reset' button di belakang hp dan walllahhh, terus hp tu ok. Tapi kali ni, lepas buat soft reset berkali-kali, keluarkan bateri dan sim card berkali-kali, handphone itu masih degil untuk on. Jadi saya pun buka En Google, dan surf ke dalam website HTC utk cara-cara membuat 'hard reset'. Ini excerpt dari website HTC yer, buat panduan anda yang mengalami masalah sama seperti saya.


How do I perform a hard reset?
1.With the device turned on, press and hold the VOLUME DOWN and ENTER buttons, then press the RESET button with the stylus tip. (ni sangat tricky, sebenarnya anda kena tekan button volume down, enter dan reset button serentak!....duss terkapai-kapai jari saya nak tekan 3 button ni sekaligus hehe)

2. Release the RESET button, but continue pressing the VOLUME DOWN and ENTER buttons until you see this message on the screen:Warning! Your device will be set back to factory default settings. Please ensure any additional installed programs and/or user data have been backed up before a hard reset is performed.

3. Release the VOLUME DOWN and ENTER buttons, then press the VOLUME UP button to perform the hard reset, or press any other button to cancel the reset.

Ok senang saja bukan?
Saya ada call ke service center HTC, kata agen yg mengangkat call saya tu, untuk diagnosis kerosakan sahaja akan di charge RM50, kemudian mereka akan menghantar quotation kepada kita utk kos repair, dan proceed repair jika kita setuju. Hubby ada pergi kedai dan tanye berapa kos untuk repair, kata mamat kedai tu dalam RM100++.

Hoho saya bukan sahaja sudah jimat RM100++, tapi sangat gembira kerana dapat belajar sesuatu yg baru :)

Tapi perlu ingat, hard reset ni bermakna phone anda akan back to 'factory settings', jadi semua application yg baru download akan hilang. Hanya application asal akan retain dalam phone. Untuk kes saya, kesemua gambar2, notes dan sebagainya hilang...tapi tidak mengapa, janji saya tidak perlu membazir untuk beli phone baru hehe.

3 comments:

sikulat said...

bagus yati !!
clap clap clap !!!

yihaa..

yatiscloset said...

sharing is caring :) jimat rm100++ hehe

lukman said...

press the RESET button with the stylus tip..

ap benda 2..pakai alat len xblh ka..