15 February 2011

Rindu pada kek!

Mama dan kek memang tidak dapat dipisahkan, kata orang...ibarat lagu dan irama gitu. Membuat kek ibarat satu terapi yang sangat indah, paling best bila kek masih di dalam oven dan aroma dia menusuk ke hidung...wahh time tu memang terasa tidak sabar mau ngap! Tetapi paling tidak best, hahh proses membasuh segala peralatan kek selesai sudah membuatnya...tapi kata orang, alah bisa tegal biasa, kalau malas basuh terus biarkan sahaja dia di dalam sink dan boleh basuh bila penat lelah buat kek sudah hilang hihi.
Dannnn kenapa mama suka buat kek? Kerana saya seorang peminat kek sejati, kasilah saya apa jua jenis kek, pasti anda tidak menyesal kerana dalam sekelip mata saya boleh habiskan! Ehh tapi masih ada exception, mama tidak berani makan kek keladi, kek perisa nangka, kek durian...hmm tu je kot perisa yg dikecualikan dari tekak ini, yg lain saya hentam saja :) Dannn yang kedua, kerana suami mama juga sangat suka makan kek, especially kek hasil air tangan isteri dia (ewahhhh).
Sebenarnya mama teringin sangat nak buat kek hari ini, tapi malangnya suami mama ada course di Monash, jadi bila mama cuma tinggal berempat dengan anak2, confirm mama tak dapat nak spend masa lama-lama di dapur mengadap mixer, tepung, gula dan sebagainya. Jadi untuk melepaskan rindu dendam terhadap kek, kita layan sajalah gambar2 lama kek yang pernah mama buat dulu...hukhukk aku rindu sama kek-kek ku!!

fresh fruit clan - yg ni dulu mama buat utk besday nek Umi. Umi tak suka choc cake, jadi dlm tu adalah vanilla sponge cake, dan dihiasi dgn fresh cream, peach dan blueberry. Kalau anda punya budget yg besar, bolehlah letak apa jua buah-buahan fresh di atas tu...kiwi, strawberry, anggur, etc. Dapat imagine tak?? haaa lazat kan!!

Hahhh this will always be our all-time favourite, apa lagi jika bukan blueberry cheese cake. Tengok blueberry yg meleleh di tepi kek tu pun dah buat air liur mama meleleh sekarang ni hukhuk

Ini adalah plain cheesecake, dihiasi dgn chocolate ganache yg lazat ituuu + strawberry +
choc curls. Lelehan choc ganache itu memang sgt mengancam :)


last but not least, my Premium choc moist cake. Kenapa premium? sbb ada fresh cream, ada choc ganache, ada strawberry, ada grated choc di tengah & keliling kek, dannn ada choc chips di tepi. Strawberry gemuk2 tu jenama Driscolls...sangatlah gemuk (mama lagi prefer Korean strawberry tapi kadang out of stock).
Jadi sekarang ni anda rasa yang mana satu kek yg paling mama rindu sekali???
---
----
---
---
---
---
---
---
---
Sudah pasti the last one, sebab tu paling leceh dan mengambil masa paling lama untuk disiapkan!
Nota kaki:
tak sabar nak tunggu Ammar besar!

5 comments:

Ummu Auni said...

ingatkan ko masak tadi. impress aku buka tengok sampai berbiji2 buat walaupun ada 3 hero :p

yatiscloset said...

ohh aku masak gak tadi..muffin tanpa telur+spaghetti carbonara instant hoho. tu pon berjam nk siap..buat kejap stop wat kejap stop pi bf ammar :p

Farra Da Smiley said...

Wei ajar choc curl cane nak watt
Tulis dlm blog k..tq

y@tipruzz said...

choc curl tu hang just grated jela nnt jadilah curl hehe...paham ke idak eh??

Anonymous said...

mind to share recipe of blueberry cheesecake?