20 June 2010

Abah we luv you...Hepi Father's Day!

Salam ceria,

So apa aktiviti anda hari ini? Kami sekeluarga cuma bermalas-malasan di rumah...al maklum la di hujung bulan ni budget agak ketat, nak keluar rumah pun agak takde mood :p Hari ini agak sedikit istimewa buat daddy, ayah, abah, bapa, walid dan apa sajalah panggilan yg anda gunakan buat insan yg bergelar bapa. Yer tanpa seorang bapa...maka tiadalah kita di dunia ini. Tanpa seorang suami yang juga bergelar bapa, maka tidak lengkaplah kehidupan sang isteri dan anak-anak yang sangat bergantung kepada si dia dalam aspek2 tertentu. Saya sangat2 bersyukur kerana ditemukan jodoh dengan en suami ku yang tersayang itu. Pandai menjaga anak2, tidak kekok membasuh berak, mandikan budak, tukarkan pampers, bangun malam bancuh susu, etc. Itu belum masuk ringan tulang bab kerja2 rumah - basuh kain, sidai kain, kemas rumah dan sebagainya. Dan paling penting, dia sangat menghormati keluarga saya dan pandai menjaga hati umi dan papa saya seperti mak dan ayahnya sendiri :) Dibandingkan dengan bapa2 zaman dahulu, tidakkah anda bersetuju yang kita sangat beruntung dikurniakan suami zaman sekarang ini betul tak? Yer memang tidak wujud istilah seorang suami atau bapa yg perfect, masing2 pasti ada kekurangan yang tersendiri.... tapi apa2 pun Yang, awak tetap hebat di mata kite dan anak-anak! Happy Father's Day to you...takde cheesecake, muffin pun jadikla yer :p



Hari ni untuk breakfast saya buatkan pancake kegemaran en suami. Saya cuba resepi baru, diambil dari joyofbaking.com. Hasilnya memang tidak mengecewakan, pancake yg sangat fluffy dan lembut...served with maple syrup Hungry Jacks yg kami ambil masa pergi GC dulu, blueberry fillings & strawberry jem. Perfect!



Pancake (source: www.joyofbaking.com)
1 cup flour (130g)
2 tsp baking powder
1/4 tsp salt
2 tbp sugar (28g)
1 large egg (lightly beaten)
1 cup milk (240ml)
2 tbp unsalted butter - melted (i just use the normal butter, not unsalted)

1. Whisk together flour, baking powder, salt & sugar. In another bowl whisk the egg, milk and butter. Combine both mixture, stir/whisk until just combined. The batter should have some small lumps. DO NOT overmix the batter.
2. Using a small ladle or scoop, pour about 1/4 cup of the batter onto the non-stick pan. When the bottom of the pancakes are brown and bubbles start to appear on the top surface, turn over. Cook until lightly browned.

Dan selepas breakfast, saya buat coklat muffin pulak. Resepi baru juga kali ni, oleh Nigella Lawson. Hasilnya pun sangat memuaskan, texture padat dan tidak terlalu berongga, dan tidak terlalu manis. Jika ada permintaan saya postkan resepi kemudian ok.



7 comments:

Farra Da Smiley said...

yati, aku dh terbayang nak buat biskut raya tahun ni..tp ntahla larat ke tak :p

Farra Da Smiley said...
This comment has been removed by the author.
y@tipruzz said...

berangan jugak...tp dh sarat time tuh, tgk kudrat dulu hehe

y@tipruzz said...

berangan jugak...tp dh sarat time tuh, tgk kudrat dulu hehe

ShaFiAti said...

yati, su nak resepi tu yer.nak try gak ler...

ct_nurmarlissaa said...

cholat muffin..

ct_nurmarlissaa said...

:-)love it so much...