26 June 2010

Laksa Sarawak

Terlaksana jua hasrat saya nak membuat Laksa Sarawak :)

Seperti yg saya tulis sebelum ini, pes laksa tu saya order dari sebuah blog yg empunya diri memang duduk di Sarawak.

Resepinya agak sempoi. Potong bahan dan main campak saja...taraaa dah siap. Tapi saya ambil masa yg agak lama juga di dapur. Sambil masak, sambil melayan karenah si Firas yg nak berdukung, tidurkan dia di bilik atas, kemudian dia terjaga dan menangis2 sampai muntah...aduhh penat naik turun tangga sampai semput mama jadinya! Kalaulah cik abe ada, pasti mudah kerjaku! (dia ada kelas hari ni dari 9am-3pm huhu). Kaki saya dah start lenguh2 balik ni. Mana tidaknya, jam 630am sudah ke dapur menyiapkan vermicelli goreng, sambil membiarkan mesin basuh beroperasi. Kemudian selepas breakfast, menghantar idlan ke kelas SR, singgah di kedai runcit membeli sedikit groceries, sampai di rumah terus sidai kain, dan mandikan firas. Berehat-rehat di atas sofa sambil melipat kain & menyuap firas makan...tup tup dah pukul 11am, kena keluar ambil Idlan pulak. Dan balik rumah terus ke dapur utk memasak laksa idaman! Dan kini, ku tengah melunjurkan kaki sambil mengupdate blog tercinta..sempat lagik tuh :p


Ini dia pes laksa Sarawak Hj Manan...rasanya memang sedap dan tidak mengecewakan!! Dan rasa rempah dia tidaklah terlalu overwhelm..just nice to my tekak :)
Sepeket RM6.


Ada disertakan bahan2 yg diperlukan...tapi cara2 nya tidak pula disebutkan :p


Dan inilah hasilnya...memang sedap tak tipu (perasan sket ye inikan blog saya :) walaupun rupa dia agak dull :p

Saya pakai agak2 je cara membuatnya.

Ayam & udang direbus. Air rebusan jgn dibuang, gunakan utk membuat kuah laksa nanti.
Kemudian saya blend bawang besar, bawang putih & sebatang serai.
Tumiskan bhn2 di atas, kemudian saya masukkan pes laksa. Lepas tu, masukkan santan (main agak2 je tak ikut sukatan di atas), air & garam. Siaplah kuah laksa tuh! Mudah kan :)

Ayam tadi dicarik2 halus.
Togey dicelur.
Mihun dicelur.
Telur digoreng dadar dan dipotong panjang2.

Anyway saya tak bubuh udang. Malam tadi ke Giant, udangnya tidak fresh. Pagi tadi ke kedai runcit, udangnya sudah habis. Nak ke Jusco...alaa tak larat rasanya. Takde rezeki kami la gamaknya.

Oh daun ketumbar pun saya tak bubuh...sebab tak suka (dan tak kenal akakakaka).

Dan pes laksa tu, saya cuma guna setengah peket je..sebab masak utk 2 org. Kuahnya pedas sket, jadi anak2 saya confirm takkan makan punya.

Saya masih ada 3 peket lagi di dalam simpanan. Bolehlah masak lagi time Ramadhan dan hari raya nanti :))

6 comments:

tini said...

wah tahniah kau! berjaya gak buat laksa s'wak. boleh la buat time open house nanti :)

atulhani said...

sedap ke yang jenis ready made ni kak? kakak saya buat laksa sarawak, buat sendiri jek. mana tah dia belajar @ dpt resepi. dulu dia penah dok sana setahun-dua.. tapi saya tak berapa minat laksa sarawak.. minat laksa johor jerk..

Farra Da Smiley said...

hoho tsk buat lgg..nxt wk kot

y@tipruzz said...

atul...sedap sebab rempah dia org sarawak yg buat. Rasa sama ngan mkn kat kuching dulu :)

tini - muehehehe tade open house raya tis yr, aku pantang :p

y@tipruzz said...

eh atul ade resepi laksa johor tak? pass sini kite pon ske sgt!!

Anonymous said...

Salam...yati bila dah guna perencah 2 yati x perlu nak tumis apa2 lg cuma masukan pes ke dlam air rebusan yg yati dah buat 2 saja n yg paling baiknya yati ambik kulit udang rebus bersama serai...air stok ni blh buat kuah yati lagi ummph...kalau nak perencah 2 lagi nanti contact akak terus pun boleh....0138459000 n terima kasih kerna sudi mencuba perencah buatan kami....zuriah